
 

HOME>POLITICS>POLITICS      December 19, 2018 3:13PM PST 

Judge Sides With BuzzFeed Over Publication 
of Steele Dossier 
By Ted Johnson 

 
CREDIT: COURTESY OF BUZZFEED 

WASHINGTON — A federal judge ruled in favor of BuzzFeed 

 in a defamation lawsuit over its publication of the so-called “Steele dossier” in January, 2017, ruling 
that because the document was part of an official proceeding, the site was protected by fair reporting 
privilege. 

U.S. District Judge Ursula Ungaro wrote that the “privilege exists to protect the media while they 
gather information needed for the public to exercise effective oversight of the government.” 
The plaintiffs in the case, Aleksej Gubarev, a resident of Cyprus, and his company XBT Holdings, 
allege that they were defamed because the dossier reported that he and his company were involved 
in hacking attempts on the Democratic party leadership during the 2016 presidential election. The 
plaintiffs said that the information about them in the dossier was false, but BuzzFeed never 
contacted them to determine whether the allegations had merit. 
BuzzFeed published the 35-page dossier on Jan. 10, 2017, with the disclaimer that the dossier is 
“not just unconfirmed: It includes some clear errors.” 
The document was prepared by Christopher Steele, a former British intelligence agent tasked by a 
private research firm to investigate ties between Donald Trump and his business interests. The 
research firm, FusionGPS, had initially been retained by the conservative website the Washington 
Free Beacon and later by a law firm working for the Democratic National Committee. 

Steele also had been a source for the FBI, although Ungaro noted that before receiving his reports, 
the agency had already opened a counterintelligence investigation into links between Russia and the 
Trump campaign. 
BuzzFeed published the dossier after CNN reported on its existence, as well as a preparation of a 
two-page synopsis used to brief President Barack Obama and President-elect Trump. CNN also 



reported that the FBI was investigating the credibility of the information in the dossier. BuzzFeed’s 
report linked to the CNN article. 
“Defendants argue that their decision to publish the Dossier is protected because the record shows 
that the President and President-elect were briefed on the Dossier, and that the FBI investigated the 
truth of the Dossier and Carter Page’s alleged connection to Russian intelligence,” Ungaro wrote. 
“They are correct about the record, to a point.” 
The judge noted that “missing from the record was whether the information about Gubarev was part 
of that “official action.” But she concluded that “such a line-by-line review would curtail the scope of 
the privilege and thus restrict the press’s ability to serve its basic function.” She also concluded that 
the average reader would conclude that the dossier was subject to official action, BuzzFeed was 
protected by a New York civil rights law. 
BuzzFeed’s Ken Bensinger obtained the dossier from David Kramer, a former Deputy Assistant 
Secretary of State responsible for Russia, Ukraine, Belarus, and Moldova. They met at the McCain 
Institute on Dec. 29, 2016. Ungaro noted that “the parties dispute whether Kramer gave Bensinger a 
copy or whether Bensinger took photos of the Dossier when Kramer was not looking.” 
Roy Black, attorney for BuzzFeed, said in a statement that the ruling “is a strong affirmation of the 
First Amendment. It’s more important that the public know what is being discussed at the highest 
levels of government than anything else.’’ 

“If Buzzfeed had not published, citizens would not understand the current conflict between the 
president and the other branches of government, as well as the conflict between the president and 
the special counsel.” 

BuzzFeed editor-in-chief Ben Smith also issued a statement on Twitter. 

 

 



 

The plaintiffs have already given notice to the court that they plan to appeal. 
Evan Fray-Witzer, the plaintiffs’ attorney, said that “first and foremost, nothing in today’s ruling by the 
Court suggests in any way that the allegations concerning Mr. Gubarev, Webzilla, or XBT Holding 
were true. Instead, the Court ruled on a narrow legal issue, finding that Buzzfeed had a privilege to 
publish the information even if it was false. 
“The Court’s ruling was primarily based on its finding that a hyperlink to a CNN article was sufficient 
for the average reader of the Buzzfed article to believe that Buzzfeed was reporting on some ‘official 
action.’ We obviously disagree.” 
He added, “When we started this case, we knew that it would be a marathon and not a sprint. We 
remain convinced that, after appeal, this matter will be presented to a jury and that we will succeed 
in vindicating the Plaintiffs’ good names.”  


	Judge Sides With BuzzFeed Over Publication of Steele Dossier

